Jacht Bavaria 44. Solidna klasa średnia

Jacht Bavaria 44, zaprojektowany przez braci Jakopin z firmy J & J Design jest produkowany z kolejnymi modyfikacjami od lat 90. XX wieku. Producent to doskonale znana polskim żeglarzom firma Bavaria Jachts. Jednostkę można zakwalifikować do klasy średniej-wyższej. Czemu tak uważam? Łódka jest dość standardowa i powszechnie spotykana wśród armatorów na Morzu Śródziemnym, więc pasuje do klasy średniej. Ale jest starannie przemyślana w dziedzinie funkcjonalności i nieźle sprawuje się w żegludze, zatem zasługuje na zaliczenie jej do klasy wyższej.

 

Jacht Bavaria 44 pod podkładem

Zabudowa poszczególnych egzemplarzy może się różnić. Najpopularniejsza jest wersja z czterema kabinami, z których jedna ma piętrowo umieszczone pojedyncze koje, oraz dwie łazienki. Podawana często w specyfikacji liczba koi (8+2) jest pewnym nadużyciem: w mesie może spać na kanapie najwyżej jedna osoba. Kuchenka z piekarnikiem i lodówka są standardem. Ciepła woda w łazience pojawia się podczas pracy silnika albo zasilania z lądu. W każdej kabinie są szafki pozwalające powiesić ubranie, ale generalnie tej przestrzeni nie ma zbyt wiele. Szczególnie na torby czy plecaki.

Jacht Bavaria 44 na pokładzie

Od dziobu poczynając, oczywistą oczywistością jest genua rolowana na sztywnym sztagu. Warto sprawdzić, czy fał jest właściwie wybrany. W przeciwnym wypadku hals będzie luźny, co może spowodować podarcie żagla przy rogu halsowym.
Pod wodą bywa zainstalowany ster strumieniowy. Wszystkie czterdziestki czwórki na których pływałem miały bow truster zainstalowany, ale warto się upewnić podczas załatwiania czarteru, czy będzie na naszym jachcie. Nie łudźmy się, że ster strumieniowy poradzi sobie z silnym bocznym wiatrem, ale jest jednak znaczącą pomocą podczas manewrowania w ciasnej marinie.
Na dziobie znajduje się kotwica i winda kotwiczna. Warto podczas odbioru jachtu sprawdzić działanie pilota oraz, czy na łańcuchu kotwicznym są zaznaczone markery. Rolowanie grota do masztu odbywa się w specyficzny dla Bavarek sposób, przy pomocy windy zamocowanej u podstawy masztu. Aby wyciągnąć żagiel z likszpary należy zwolnić znajdujący się tam zamek. Do zrolowania wystarczy korba.
Przeważnie w kokpicie znajduje się sterowanie autopilotem. To pożyteczne urządzenie pozwala sternikowi na chwilę zająć się innymi czynnościami niż trzymanie koła. Trzeba pamiętać, że elektryczny autopilot pożera prąd w znacznej ilości, zatem warto go używać głównie podczas żeglugi na silniku. Dwa koła sterowe ułatwiają precyzyjne sterowanie na wiatr.

Jacht Bavaria 44 dane techniczne

• powierzchnia żagli (m2) 84
• długość (cm) 1395
• szerokość (cm) 425
• zanurzenie max (cm) 195
• liczba koi 8+1
• moc silnika (KM) 55 – 73
• wyporność 9600 kg

opracował dla Nautigo Marek Popiel

Jacht Bavaria 44 – opinie

Jacht nie jest może nadmiernie śmigły, ale za to bardzo stabilny. Ostatnio zdarzyło mi się żaglować jachtem Bavaria 44 z bardzo małymi dziećmi i najmłodszym nie stwarzało to żadnego dyskomfortu. Trochę gorzej było z ich rodzicielkami, ale w końcu i one nabrały do jachtu zaufania. Jak większość współczesnych plastikowych kadłubów, obszerność wnętrza uzyskana jest dzięki płaskiemu dnu. W konsekwencji objawia się to męczącymi uderzeniami podczas żeglugi pod falę. Brzęczą talerze w kredensie, a co słabiej umocowane plomby wypadają z zębów. Na szczęście, podczas myszkowania między dalmatyńskimi wyspami wysokie fale występują rzadko, a na dodatek każda wyspa ma zawsze zawietrzną stronę chroniącą przed nadmiernym zafalowaniem. Ponieważ większość jachtów tego typu ma już najlepsze lata za sobą, warto się przyłożyć do starannego sprawdzenia wszystkich urządzeń przy przejmowaniu jachtu. Dotyczy to również zamków w oknach pokładowych, szczególnie w dziobowych kabinach, które narażone są na kontakt z bryzgami wody zza burty.
Marek Popiel

Fundamentem sukcesu firmy Bavaria była cena. Niemiecki producent używa nowoczesnych technologii i ekonomia skali umożliwia produkowanie dużej liczby jachtów w konkurencyjnych cenach. Te niedrogie jednostki okazały się hitem wśród armatorów, którzy chcieli dużej liczby koi w niskiej cenie. Te firmy nie zastanawiają się nad długowiecznością jachtu, ponieważ zwyczajowo po pięciu latach sprzedają swoje jednostki.
– Sailingtoday.co.uk

Pierwszą rzeczą, którą zauważasz po wejściu na pokład jest przestronny kokpit i szerokie półpokłady. Po Bawarii 44 można się wygodnie poruszać.
– Yachtandboat.com.au