Bavaria 46 Cruiser. Komfort i przestrzeń w roztropnej cenie

Na skróty:   Bavaria 46 opinie   Bavaria 46 dane techniczne

Jacht Bavaria 46 to łajba, w której może się pomieścić nawet dziewięć osób. Ma dobre właściwości nautyczne i jest stosunkowo łatwa w prowadzeniu. To pewnie jedna z przyczyn dlaczego ten jacht jest tak popularny jeśli chodzi o czarter jachtów w krajach południa Europy jak np. Chorwacja. Warto zaznaczyć, że w 2015 r. pojawił się nowszy model tej jednostki, który ma sporo małych udogodnień czyniących życie żeglarzy jeszcze przyjemniejsze.

Jacht Bavaria 46 pod pokładem

bavaria 46 pod pokładem widokZaletą tej jednostki jest stosunkowo duża ilość miejsca w stosunku do liczby członków załogi.  Przestronność pozwala nawet osobom mniej towarzyskim i tym, którzy każdego dnia muszą trochę czasu spędzić w samotności, złapać nieco oddechu. Co zdecydowanie poprawia komfort żeglugi, to fakt że na łajbie są trzy łazienki. No i oczywiście gorąca woda (ale to w sumie oczywista oczywistość). Stosunkowo przestronna jest również mesa, w której nie brakuje zlewu czy nawet piekarnika, a czasem kuchenki mikrofalowej. Spożywanie posiłków przy dużym stole nawet w osiem osób nie stanowi problemu – podnosząc widelec nie trzeba zahaczać łokciem o załoganta siedzącego obok.

Na jachtach typu Bavaria 46 mamy zwyczajowo do czynienia z czterema kabinami. Z czego jedna ma koje piętrowe – podwójną na dole i pojedynczą na górze. To może być znakomite rozwiązanie dla rodziców z dzieckiem, które można położyć na górze. Pozostałe są dwuosobowe, w środku nie brakuje również miejsca by rozłożyć swoje rzeczy osobiste. Ba, w każdej kabinie jest nawet szafka, w której można powiesić ubrania.

Siedzenie przy stole od strony ciągu komunikacyjnego ma oparcia. To właśnie te małe detale tworzą prawdziwy komfort, to ta przysłowiowa wisienka na torcie albo dobry szkwał w decydującym momencie regat. O tym jak ważne bywa takie oparcie wie tylko ten kto przesiedział kilka godzin w miejscu gdzie oprzeć się nie można było.

Na jachcie Bavaria 46 Cruiser znakomicie rozwiązana jest też kwestia kambuza. Znowu słowem klucz jest komfort – tu są cztery palniki. Na tych jachtach bywają nawet dwie lodówki. By odpowiednio dać rzeczom wagę – jedna specjalnie na napoje. Druga, bardziej tradycyjna również na jedzenie.

Jacht Bavaria 46 na pokładzie

bavaria 46 na morzuZ ciekawszych udogodnień na pokładzie bardzo wygodna jest duża platforma do kąpieli. To kwestia szczególnie przydatna przy rejsach z dziećmi, gdzie często więcej czasu spędza się na postojach kąpielowych (jak to ujął kiedyś z naszych młodszych załogantów kąp–stojach J) niż na ekstremalnym, pełnym przechyłów żeglowaniu. Gdy ta platforma jest rozłożona bez problemu mogą z niej korzystać nawet trzy – cztery osoby.

Nikogo nie powinno zaskoczyć również to, że na pokładzie są dwa koła sterowe. Tego typu rozwiązania spotyka się już nie tylko w jachtach pełnomorskich, ale także takich dla których głównym akwenem ma być śródlądzie. W ostatnich latach takie modele można zobaczyć nawet na Wielkich Jeziorach Mazurskich – np. Antila 33. Oczywiście co za tym idzie są tu także dwie płetwy sterowe, dzięki temu nawet w dużym przechyle jednostka dobrze „słucha steru”. Kabestany są umiejscowione w ten sposób, że można przy ich użyciu wygodnie obsługiwać nawet żagiel taki jak Genua. Jacht Bavaria 46 pojawia się także z rolgrotem, który zwija główny żagiel w bomie. To rozwiązanie, które żeglowanie jeszcze bardziej upraszcza.

Nie zmienia to faktu, że sylwetka jachtu Bavaria 46  jest raczej klasyczna i tych, którzy lubią jachty z linią konserwatywną, bardziej tradycyjną na pewno zadowoli. Bo to po prostu ładna łódka jest. Choć w tym miejscu warto zaznaczyć, że nowsze modele, po pewnym liftingu wyglądają już bardziej nowocześnie. Ale jak wiadomo wygląd, szczególnie jachtów żaglowych, to kwestia gustu.

[unitegallery bavaria_46]

Jacht Bavaria 46 dane techniczne

Producentem jest utworzona w 1978 r. niemiecka stocznia Bavaria Jachtbau, która po przejęciach na rynku budowniczych jachtów jest jednym z większych światowych graczy i wytwarza rocznie ok. 1,2 tys. jednostek żaglowych i motorowych. Producent chwali się tym, że współpracuje z projektantami działającymi również dla producenta aut BMW. Podobnie jak w przypadku samochodów powiedzenie o niemieckiej solidności ma jak najbardziej uzasadnione. Podobnie jest również z niezawodnością, choć to już oczywiście w dużej mierze zależy od armatora, który daną jednostką zarządza.

Dane techniczne

    • Długość całkowita                              14,27 m
    • Długość pokładu                                 13,60 m
    • Długość linii wodnej                          12,94 m
    • Zanurzenie                                          2,1 m
    • Waga                                                   12600 kg
    • Balast                                                  3490 kg
    • Zbiornik paliwa                                  210 l
    • Zbiornik wody                                    360 l
    • Wysokość w mesie                             2,05 m
    • Standardowe ożaglowanie                  108 m kw.
    • Wysokość masztu ponad linię wod.   20.75 m
    • Liczba kabin                                       4
    • Liczba załogantów                             9
    • Liczba łazienek                                  3

    Jacht Bavaria 46 opinie

    Duże luki pokładowe i osiem okienek burtowych sprawia, że cyrkulacja powietrza pod pokładem jest naprawdę znakomita. Duża przestrzeń mesy jest przewiewna i wręcz zaprasza do środka. Innymi słowy, kiedy na innych jachtach wszyscy są na pokładzie bo w środku zapanował popołudniowy upał, ty możesz popijać drinki pod pokładem w cieniu i przewiewie. I nie trzeba mieć włączonego silnika bądź generatora by odpalać klimę. To się nazywa funkcjonalność.

    Charteradvisors

    Testerzy tej amerykańskiej gazety sprawdzili również jak Bavaria 46 zachowuje się na silniku. Chodziło o volvo Diesel 75 koni mechanicznych. Na obrotach 2,2 tys Bavaria 46 Cruiser poruszała się prędkością prawie ośmiu węzłów na godzinę. Na „pełnym gazie: 2,8 tys. obrotów było to prawie dziewięć węzłów. Jacht jest zwrotny, promień skrętu jest niewielki, Bavaria 46 zachowuje również dobrą manewrowość na biegu wstecznym.

    Sailmagazine

    Na półwietrze, który wiał z prędkością 10 węzłów byliśmy w stanie osiągnąć 7,5 węzła. Jak na rodzinnego Cruisera to bardzo dobry wynik.

    Bwsailing.com

    Zdjęcia: broszura stoczni Bavaria
    Dodatkowe materiały: test jatchtu miesięcznika Australian Yachting