Jacht Oceanis 473 – dobra łajba do żeglowania

Na skróty: Oceanis 473 dane techniczne   Oceanis 473 opinie

Firma Beneteau model Oceanis 473 produkowała na początku XXI wieku w kilku wersjach. Kadłub i proporcje ożaglowania są w zasadzie wspólne, ale istnieje kilka wersji zabudowy wnętrza i oczywiście różne uzbrojenie na pokładzie.

Jacht Oceanis 473 pod podkładem

Messa jacht oceanis 473Tutaj spektrum możliwości jest wyjątkowo szerokie, pod pokładem może być od dwóch do pięciu kabin. Najpopularniejsza wśród śródziemnomorskich armatorów jest wersja czterokabinowa. Taka liczba kabin może być na jachcie różnie rozłożona: w wersji z dwoma symetrycznymi kabinami na dziobie lub jedną trójkątną i jedną przy burcie wyposażoną w piętrowe koje. Miałem okazję pływać zarówno tą z bliźniaczymi kabinami jak i armatorską z rozległą kabiną na dziobie zaopatrzoną w wielką, jak na jacht żaglowy, własną łazienką. Paradoksalnie ta luksusowa łazienka na morzu okazała się trochę kłopotliwa, bo trudno było w niej zachować równowagę. Ta „armatorska” zabudowa pozwalała położyć do snu dwie dodatkowe osoby w messie. Na to nie pozwalała wersja czarterowa.
Jacht waży około 11 ton. Jak na swoje rozmiary jest więc dość lekki i rusza z miejsca nawet przy lekkim wietrze. Niestety, jak większość współczesnych turystycznych cruiserów, dla zapewnienia pożądanej przestrzeni wewnątrz, ma sięgające daleko w kierunku dziobu płaskie dno co objawia się gwałtownymi uderzeniami o falę, szczególnie podczas żeglugi pod wiatr. Mieszkańcy dziobowych kabin odczuwają to zjawisko dość dotkliwie. Budowa jachtu to zawsze kwestia jakiegoś kompromisu, w tym wypadku założono, że ważniejszy komfort w dobrych warunkach żeglugowych niż przy dużej fali.

Jacht Oceanis 473 na pokładzie

Oceanis 473 pod żaglami na wzburzonym morzu - chorwacjaNa pokładzie również występuje mnogość rozwiązań. Owiewka (sprayhood) i bimini są standardem i powinniście takie wyposażenie spotkać na zdecydowanej większości jachtów czarterowanych na Morzu Śródziemnym. Podobnie jest z rolowaną na sztywnym sztagu genuą. Różnice występują przy refowaniu grota. Wśród firm czarterowych najpopularniejsze jest rolowanie tego żagla do wnętrza masztu. W tym wypadku oś rolera zakończona jest od dołu ślimakiem, na który nawija się sprowadzona do kokpitu lina pozwalająca zwinąć lub zarefować żagiel. Lina, by nie zacinała się na ślimaku, musi wychodzić z niego prostopadle, zatem do kokpitu i na kabestan trafia przynajmniej przez dwa bloki. Żagiel do takiego refowania musi być specjalnie skrojony tak, aby nie wymagał listew. Oznacza to, niestety, jego nieco gorszą sprawność. Drugim rozwiązaniem, które mi osobiście podoba się znacznie bardziej, jest pełnolistwowy grot sprzątany do bomu pomiędzy lazy-jacki. Przy żaglu tego rozmiaru występują zwykle trzy refbanty co pozwala dość elastycznie dobrać rozmiar żagla do siły i kierunku wiatru.
Na tym „armatorskim” jachcie grot był refowany do bomu, między lazy-jacki co zapewniało doskonały profil przy każdym stopniu zarefowania. Był wyposażony w ambitny system refowania jedną liną dla każdej refbanty. Lina pełniła rolę zarówno refszkentli jak i refhalsu. W praktyce nie było to wcale takie proste. Podczas refowania trzeba było jednocześnie wybierać luz na kolejnych reflinach, które w przeciwnym razie kłopotliwie się pętliły. Osobiście najbardziej polecałbym tylko refszkentle, a zamiast refhalsów ucha przy przymasztowych końcach refbant zaczepiane za specjalne haki przy pięcie bomu. Wymaga to wprawdzie wycieczki do masztu podczas refowania, ale praktyka wykazała, że ten jednolinowy system także tego wymagał by zabezpieczyć się przed splątaniem.
Generalnie lubię ten jacht i uważam go za nautycznie sprawniejszy od innych popularnych konstrukcji. Zapewnia podobny komfort, ale pływa lepiej niż konkurencja z klasy cruiserów. Dwa koła sterowe pozwalają uważnie obserwować pracę przedniego żagla podczas żeglugi na wiatr. Manetka jest jednak z reguły przy jednym z kół, zatem wymusza to używania tego koła podczas manewrów na silniku.

[unitegallery oceanis_473]

Dane techniczne Jachtu Oceanis 473

Długość całkowita: 14,30 m
Długość kadłuba: 13,36 m
Szerokość kadłuba: 4,32 m
Waga: 11036 kg
Balast: 3700 kg
Zbiornik paliwa: 216 l
Zbiornik wody 840 l
Liczba kabin: 2 – 5, najczęściej 4
Standardowe ożaglowanie: 83,45 m kw.

Opracowanie dla Nautigo: Marek Popiel
Zdjęcia: broszura jachtu Oceanis 473 stoczni Beneteau [en/fr]
Dodatkowe materiały: instrukcja użytkownika jachtu Oceanis 473 [en]

Jacht Oceanis 473 – opinie użytkowników

Kupiliśmy naszego 473 i nie mamy żadnych powodów do narzekań. Żegluje pięknie, jest naprawdę solidny i radzi sobie w każdej pogodzie. Ta łajba jest także dobra do celów towarzyskich – mieliśmy przypadek, że w mesie spało 16 osób. (…)
Użytkownik Rhian na forum ybw.com

Czarterowałem taki jacht.
Pozytywy:
Bardzo przestronnie pod pokładem
Dobrze zagospodarowany kokpit
Stabilny
Negatywy
Ożaglowanie nie było zbyt mocne
Zbyt duża genua (140 proc.) była nieco nieporęczna
Toalety bardzo surowe
Użytkownik Magnum na forum ybw.com

Mam Bene 473 od roku, to świetna łajba. Poprzedni właściciel cztery razy przekroczył ją Atlantyk. Ja zrobiłem ok. 700 mil wokół UK przy wiatrach sięgających 50 węzłów i dała radę. Zrobiłem dwie zmiany. Trochę przerobiłem fał genui by się nie plątał i założyłem trzecią refbantę na grota – dwie na tak duży żagiel to zdecydowanie za mało.
Użytkownik Nigel z Cruisersforum.com